Uutiset

13.11.2018

Kotimaisen median arvostus noussut ennätyslukemiin

Käytännössä kaikki suomalaiset (96 prosenttia) pitävät tärkeänä sitä, että Suomessa säilyy vahva ja monipuolinen, suomalaisia sisältöjä tuottava mediatarjonta. Osuus on noussut yhdeksän prosenttiyksikköä kahden vuoden takaisesta mittauksesta.

13.11.2018

Uusi Toimittajan salausopas tarjoaa eväät lähteiden suojaamiseen digiaikana

Jokaisen journalistin käteen tarkoitettu digitaalisen itsepuolustuksen käsikirja, Toimittajan salausopas, julkaistiin 13. marraskuuta Mediapäivässä Finlandia-talossa.

13.11.2018

Petteri Putkiranta jatkaa Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtajana

Helsingin Sanomien kaupallinen johtaja Petteri Putkiranta Sanoma Media Finland Oy:stä jatkaa Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtajana vuonna 2019.

1.11.2018

Paikallis- ja kaupunkilehtien parhaimmisto palkittiin Suurilla Lehtipäivillä

Vuoden 2018 parhaat paikallislehdet ovat printissä Kalajokiseutu ja Syd-Österbotten sekä verkossa Siikajokilaakso ja Koillissanomat. Parhaaksi kaupunkilehdeksi valittiin Kuopion Kaupunkilehti. Kaupunkilehtien juttukilpailussa parhaita olivat Uuden Rovaniemen juttukokonaisuus Akka ratissa sekä Suur-Jyväskylän Lehdessä julkaistu Riina Sydänmaanlakan teksti Katkeruus ei kuulu tähän. Kaupunki- ja paikallislehtikilpailujen Lukijan valinta 2018 on Östnyland.

31.10.2018

Luetko sinä? -kampanjan voitot Espooseen, Naantaliin ja Joensuuhun

Kahdeksasluokkalaisille suunnattu Luetko sinä? -kampanja on nyt ratkennut. Tämän vuoden voittotekstin kirjoitti Josef Seoudi Espoo International Schoolista. Toiseksi sijoittui Orvokki Salonen Naantalin Suopellon koulusta ja kolmanneksi Fanni Linjama Itä-Suomen koulusta Joensuusta.

30.10.2018

Lehtien irtonumeroiden alv:n alentaminen hyvin perusteltua

Digitaalisten lehtien ja kirjojen arvonlisäveron laskeminen 24 prosentista 10 prosenttiin on toteutumassa 1.7.2019. Vastaavalla tavalla alennetaan myös painettujen lehtien irtonumeromyynnin arvonlisäveroa.

30.10.2018

Median luotettavuus on tärkeintä nuorille

Nuorten aikuisten mielestä luotettavuus on uutis- ja ajankohtaismedian tärkein ominaisuus ja se toteutuu parhaiten sanomalehdissä, ilmenee IRO Researchin syys-lokakuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta.

29.10.2018

Vastuullisen journalismin merkkikampanja tulee jälleen

Journalistin ohjeita noudattavat mediat aloittavat maanantaina 29.10. Vastuullisen journalismin merkin muistutuskampanjan. Kampanjan avulla muistutetaan yleisöä Vastuullisen journalismin merkistä, jonka Julkisen sanan neuvosto ja sen jäsenmediat lanseerasivat maaliskuussa.

16.10.2018

Digitaaliset sanomalehdet nousseet nuorten aikuisten mieluisimmaksi mainonnan kanavaksi

Mainonta sanomalehtien digitaalisissa palveluissa on noussut nuorten aikuisten mieluisimmaksi mainonnan kanavaksi, selviää IROResearch Oy:n syyskuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta. Suomalaisista 18–24-vuotiaista 18 prosenttia nostaa sanomalehtien digitaaliset palvelut ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia.

2.10.2018

Digijulkaisujen verokannan alentaminen voimaan mahdollisimman nopeasti – ”Päätös osoittaa vapaan lehdistön ja kirjallisuuden arvostusta”

Medialiitto ja Sanomalehtien Liitto ovat erittäin tyytyväisiä EU:n neuvoston tiistaiseen ratkaisuun sallia digitaalisten lehtien ja kirjojen myynti alennetulla arvonlisäverokannalla.