31.1.2019

Joka kolmas mediaeuro sijoitettiin sanomalehdistöön vuonna 2018

Mediamainontaan käytettiin 1,246 miljardia euroa vuonna 2018. Luku on 2,3 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna.

Kantar TNS:n ja media-alan liittojen kokoaman Mediamainonnan määrä 2018 -tilaston mukaan sanomalehdistön osuus kaikista mediainvestoinneista oli yhteensä 33 prosenttia. Tällä osuudella sanomalehdistö oli ylivoimaisesti suurin mediaryhmä.

Sanomalehtiin ja kaupunkilehtiin sijoitettiin 409,4 miljoonaa euroa. Painetun mainonnan osuus sanomalehtien ja kaupunkilehtien mediamyynnistä oli 79 prosenttia (324 milj. €) ja digitaalisen 21 prosenttia (83 milj. €). Edelliseen vuoteen verrattuna painettujen sanomalehtien mediamyynti laski 11,1 prosenttia ja painettujen kaupunkilehtien 7,3 prosenttia. Sanomalehtien ja kaupunkilehtien digitaalinen mediamyynti kasvoi 10,5 prosenttia.

Lue Kantar TNS:n tiedote aiheesta täältä.

Mediaryhmien osuudet sisältäen verkkomainonnan. Lähde: Kantar TNS.