15.9.2017

Painettu sanomalehti yhä suosituin, kännykällä lukeminen kirinyt toiseksi

Sanomalehtiä lukee painettuna tai digitaalisesti 92 prosenttia suomalaisista, ilmenee uusimmasta Kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT syksy2016/kevät2017). Suomalaisista kolme neljästä (73 %) lukee viikoittain painettua sanomalehteä ja lähes joka toinen (47 %) lukee sanomalehtisisältöä matkapuhelimellaan.

Matkapuhelinta, tietokonetta tai sähköistä lukulaitetta sanomalehtisisällön lukemiseen käyttää 64 prosenttia suomalaisista. Painettu sanomalehti pitää siis edelleen erittäin hyvin pintansa suomalaisen 12 vuotta täyttäneen väestön keskuudessa.

Kaksi kolmesta (67 %) kotitaloudesta maksaa sanomalehtien tilauksesta.

Kuva: Sanomalehtien viikoittainen lukeminen eri lukuvälineillä 2011-2017.


Kansallisessa Mediatutkimuksessa on kysytty myös suomalaisten suhtautumisesta mainontaan. Myönteisintä suhtautuminen on painettuun sanomalehtimainontaan (80 %). Seuraavaksi myönteisimmin suhtaudutaan mainontaan ilmaisjakelu- ja noutopistelehdissä (76 %), iltapäivälehdissä (69 %) ja aikakauslehdissä (66 %). Sosiaalinen media (27 %) ja blogit (24 %) sijoittuvat huomattavasti heikommin.

Liitteet: